Chatbot med AI skal hjælpe 2,5 mio. danskere med selvbetjening i kommunen
I starten af 2025 kan 2,5 mio. borgere i mindst 40 af landets kommuner via det tværkommunale borgerservicesamarbejde DDH få forbedret hjælp døgnet rundt gennem den fælles chatbot Muni og yderligere AI-services. Det står klart, efter Deloitte og den norske tech-virksomhed boost.ai har vundet Danmarks største kommunale udbud om borgervendte AI-services.
I 2020 gik 37 kommuner sammen i samarbejdet DDH om det udbud, der resulterede i chatbotten Muni, og antallet af tilsluttede kommuner er i 2024 vokset til 40. Med over 450.000 samtaler med borgerne i rygsækken er chatbotten nu klar til at blive videreudviklet for at forløse det store potentiale, der ligger i AI-teknologien efter de sidste par års store teknologiske fremskridt inden for både generativ AI og store sprogmodeller.
Gevinsten ved at gå sammen om udviklingen af borgervendt AI-service findes i den synergi, der kan udnyttes på tværs af kommunerne. Særligt under spidsbelastede perioder som MitID-udrulningen var chatbot-kanalen med til at skabe øget tilgængelighed for borgerne og aflaste den kommunale administration.
”Vi har skabt et solidt fundament i arbejdet med borgervendte AI-servicekanaler med chatbotten Muni siden 2020, og vi tror på, at vi kan udnytte AI’s potentiale i serviceudvikling endnu mere i fællesskab. Derfor er vi utroligt glade for at kunne give vores borgere adgang til nye, forbedrede servicekanaler, der bygger og videreudvikler på Munis fundament. Og vi er ikke i tvivl om, at Deloitte og boost.ai er de rette til at løfte den opgave sammen med os,” siger Chef for Borgerservice i Aarhus kommune og formand for DDH’s styregruppe, Lene Hartig Danielsen.
Blandt de 40 kommuner, som er med i udrulningen, er Brønderslev, Egedal, Favrskov, Fredensborg, Frederikshavn, Fredericia, Furesø, Halsnæs, Hedensted, Helsingør, Herning, Hjørring, Holbæk, Holstebro, Horsens, Hørsholm, Ishøj, Jammerbugt, Lemvig, Middelfart, Morsø, Norddjurs, Odder, Randers, Ringkøbing-Skjern, Rebild, Ringsted, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs, Thisted, Vesthimmerlands, Varde, Vejen, Viborg, Aalborg og Aarhus.
AI-potentiale til at øge tilgængeligheden
Den nye aftale med de to leverandører skal sikre, at kommunerne kan følge med borgernes forventninger til det kommunale serviceniveau.
Teknologien har udviklet sig i rasende fart siden 2020, hvor det indledende samarbejde blev indgået, og med en større tilslutning fra tre yderligere kommuner i 2024 er forventningerne selvfølgelig ikke blevet mindre.
”At få mulighed for at løfte borgerservice med den nyeste teknologi i næsten halvdelen af landets kommuner er noget, vi imødeser med stor begejstring. Vi brænder for at gøre det lettere for borgerne at interagere med kommunerne, og den videre udvikling af Muni i DDH vil uden tvivl blive et ambitiøst lokomotiv for en mere inkluderende, effektiv og innovativ kommunal borgerservice. Ligesom det vil bidrage til, at Danmarks offentlige sektor kan beholde sin digitale førertrøje i årene, der kommer. Vi er derfor både stolte og ydmyge over at være blevet valgt som DDH-kommunernes udviklingspartner og rådgiver de kommende år,” siger Michael Theill, partner i Deloitte.
Den teknologiske udvikling på AI-området har ændret den måde, information er tilgængelig på, og gjort dialogbaserede chatfunktioner enormt fleksible. Derfor er det nødvendigt for kommunerne at videreudvikle på de kanaler, som borgernes tilbydes. Dette er en udvikling, som man kan se på tværs af de skandinaviske lande.
"Boost.ai er meget stolte af vores resultater med at støtte offentlige myndigheder i hele Europa. Denne succes er bygget på tillid, og udvidelsen til 40 kommuner, som nu implementerer generativ AI, er et bevis på denne tillid," siger Jerry Haywood, CEO for boost.ai og tilføjer: "Evnen til at skalere og besvare enhver forespørgsel, samtidig med at vi bevarer den nødvendige nøjagtighed for at arbejde i den offentlige sektor, er det, der adskiller vores platform fra andre."
Helt konkret vil chatbotten Muni fra 2025 få flere funktioner som bl.a. en stemme, hvilket øger tilgængeligheden for borgerne. Chatbotten får også mulighed for at integrere med flere fagsystemer, så borgerne kan gennemføre deres ærinde med kommune uden at skulle logge ind i mange forskellige systemer.
Fakta om DDH
- Etableret i 2012 som et tværkommunalt virtuelt callcenter – Den Digitale Hotline
- DDH tilbyder telefonisk betjening 60 timer om ugen og modtager årligt ca. 300.000 opkald
- Har haft chatbotten Muni i drift siden 2020
- I 2022 havde Muni flest samtaler med borgerne på et år – i alt 120.000 samtaler
- 40 kommuner er med i den nye chatbot-udrulning
Fakta om Deloitte
- Deloitte er Danmarks største rådgivnings- og revisionsvirksomhed og med over 3.000 medarbejdere på seks kontorer i Danmark samt tilstedeværelse i mere end 150 lande og dermed et omfattende globalt netværk.
- Deloitte leverer rådgivning og it-løsninger til både den private og den offentlige sektor, og understøtter specifikt kommunernes digitale transformation i alle led fra ide til løsning og drift.
- Deloitte hjælper med retningsskabende strategier, afdækning af gevinstpotentialer samt design, udvikling, implementering, skalering og drift af digitale løsninger.
Fakta om boost.ai
- Hovedkontor i Stavanger, Norge, hvor virksomheden blev grundlagt i 2016
- Afdeling i København, der støtter et voksende dansk marked der efterspørger sikre AI-løsninger
- Markedsleder inden for conversational AI-løsninger til den offentlige sektor i Norden, herunder chatbots, voicebots og interne virtuelle agenter
- Generativ AI-funktionalitet er nu integreret i boost.ai-platformen, hvilket giver kunder mulighed for at anvende teknologien sikkert og forsvarligt